Haber ve Etkinlikler

Milliyet - Sınav Endeksli Robotlar Yetiştirmiyoruz

İTÜ ETA Vakfı bünyesine katılan Doğa Kolejinin, pandemi sürecindeki çalışmalarını, eğitim içeriklerini ve öğrenci odaklı online sistemi İTÜ ETA Vakfı Başkanı ve Doğa Koleji Kurucu Temsilcisi Prof. Dr. Mehmet Karaca ile konuştuk.

ETİKETLER : milliyet , mehmet karaca , itü eta vakfı , doğa koleji

Uzaktan eğitim sürecini daha verimli kılmak adına, Doğa Koleji olarak neler yaptınız?

İTÜ ETA Vakfı ile buluşunca, Doğa Koleji, bir yılda 247 yaş büyüdü. İstanbul Teknik Üniversitesi’nin 1773’ten bu yana oluşan akademik birikimini, tüm yaş gruplarımıza yansıtmaya çalışıyoruz. Saygın akademik kadromuz, teknolojik altyapımız ve e-doğa platformu bir araya geldi; senkron ve asenkron olarak kesintisiz bir online eğitim süreci sağladık. Neler neler üretildi; Doğa’m Evimde uzaktan eğitim programımız, temel dersler ile sınırlı kalmadı. Çocuklarımız, velileriyle birlikte, ukulele dersleri de aldı, aynı anda 3.000 kişilik satranç turnuvası da yapıldı. Yabancı dil, kodlama ve robotik, müzik, görsel sanatlar, ekoloji, beden eğitimi, rehberlik, drama ve satranç içerikleri sunduk. 

Fark yaratan çalışmalarınızdan bahseder misiniz?

“Yaşamda yer almak” ilkesiyle oluşturduğumuz Düşünmenin Doğası, Deney Atölyesi ve Hikâye Sandığı gibi fark yaratan eğitim içeriklerimiz var. Tümünü, Doğa’m Evimde dijital eğitim platformu aracılığıyla öğrencilerimizin evlerine taşıdık.

Şenol Güneş’i hem sever hem sayarız. Onun da dilinden düşmeyen bir spor sözü vardır. “En iyi antrenman maçtır” derler. Çocuklarımızı sınav endeksli, sadece akademik içeriğe yönlenen robotlar gibi yetiştirmiyoruz. Geleceğimizi önemsiyor, sosyal alanda sayısız içerikle buluşturuyoruz. Bir yandan da sınav gerçeğini göz ardı etmiyoruz. Her hafta, deneme sınavına giriyorlar. Konu eksiklerini, akademik seviyelerini görüyorlar. Yani bir anlamda, sürekli maç yaparak hazırlanıyorlar.


Sözün özü, akademik tarafı güçlendirerek yürütürken, sosyal gelişimi geride bırakmadık, hatta atağa kalktık. Çocuklar, “Öğretmenim hep yanımda, okulum evimde” hissini yaşasın istedik. Aktif rol alabilecekleri çalışmalar yürüttük. Bir öğrencimiz, biyoloji projesiyle MOSTRATEC Bilim Olimpiyatları’nda ödül aldı. Pandemide, maçlar müsabakalar durdu, salonlar kapandı, havuzlar zaman zaman açıldı. Biz de suya damga vurduk, milli takım seçmelerinde hem kız hem erkek takımlarımız 13 yaş Türkiye Şampiyonu oldu. Antalya’da, 30’u altın, toplam 59 madalya çıktı havuzdan.

t-MBA (Teenager MBA) diye bize ait bir program var. İş dünyasının önde gelen isimleri CEO’lar genel müdürler, lise öğrencilerimize ışık tutu, deneyim aktardı. Kardeşleri, okudukları kitapların yazarlarıyla buluştu. DogaTech Riders eğitim programımızda robotlarla tanıştı. Türkiye’nin ilk Yerli Teknoloji Zirvesi’ni yaptık. Tabi aslolan, temel eğitimimizi aksatmadan, zenginleşerek…

Öğrencilerin motivasyonunu destekleyici neler önerirsiniz?

Pandemi süreci hepimiz için zor geçiyor. Anlayıs¸ ve hoşgörü eşiğimiz, olağans üreçlerden çok daha yüksek olmalı. Çocuklarının olumlu davranışları takdir edilerek desteklenmeli. Çocuk ders takibinde zorlanıyorsa evde bir pano oluşturulabilir. Bu panoya haftalık ders programı, o hafta öğrendiği konuları, yaptığı resmi, dersle ilgili bir görseli asabilir; böylece bilgisini pekiştirirken öğrenme ortamı da renklenir.

Sınavlara hazırlanan öğrencilerin akademik kayıplarını önlemek için ne gibi çalışmalar yaptınız?

İnanılmaz veriler oluştu: Bu eğitim/öğretim yılının ilk 4 aylık döneminde,

Öğrencilerimiz, 770 Milyon dakika E-doğa sistemimizi kullandılar.

3.072.000 ders içeriğine eriştiler. Yardımcı kaynaklar ile bu rakam 13 milyona ulaştı. 

4.905.000 adet test, 50 milyonun üzerinde soru çözdüler.

Yaklaşık 3.000 sanal sınıfta, 1.920.000 saat canlı ders işlendi.

Velilerimiz, 24 milyon, öğretmenlerimiz, canlı dersler haricinde 230 milyon dakika e-doğa’da kaldı.

Herkes, anne-babalar da epey bunaldı. Uzaktan eğitim sürecinde ailelere neler önerirsiniz?

Ders dışında mutlaka ev içinde fiziksel hareketin olduğu oyunlar oynamak, özellikle aile üyeleriyle sohbet etmek, paylaşımı artırmak çocuğunuzun sosyalleşme ihtiyacını karşılamayı destekleyecektir. Çocukların duygularını paylaşmasına yardımcı olunmalı.

Yeni dönem için yeni plan ve projeleriniz var mı?

Hem akademik hem sosyal alanda güçlü beklentilerimiz var. Pandemi sürecinde, sanal laboratuvar ile gerçek deneyler yapmaya başladık. Fizik, kimya, biyolojide, evinden deney yapabildi çocuklar.

Online akademik değerlendirme sınavları yapıyoruz. Kasım ayındaki ilk sınava yoğun bir katılım olmuştu. Yine herkese açık, ücretsiz sınavlarımız, çocukların seviyelerini görmelerini sağlayacak. 4. sınıflar 17 Ocak’ta, 5, 6 ve 7. sınıflar 16 Ocak’ta, 8, 9, 10 ve 11. sınıflar 23 Ocak’ta sınava girecek.

Önümüzdeki dönemde senkron canlı dersler, okuma kulüpleri, kendi kendine öğrenme, online içeriklere erişim gibi konular, örgün eğitimle iç içe sürecek. İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji’ne özgü eğitim modeli içinde yer alan ürün, program ve çözümlerimizle, farklılıklarımızla önde olacağız. Ölçme ve değerlendirmede yapay zekâ kullanımı gibi konularda araştırmalarımız sürüyor.

Biz büyük bir aileyiz. Anaokulunda aramıza katılan bir çocuk, üniversite diplomasını alıp hayata atılana dek bu şemsiyenin altında büyüyebilir.

İTÜ ETA VAKFI DOĞA KOLEJİ - KAMPÜSÜ BUL